diumenge, 22 de juny de 2014

Reflexions entorn la Felicitat i l'Agenda21


El grup d'alumnes de 3r d'ESO de l'I. Sant Andreu format per Daniel Cuenca, Mar Meroño, Laura Brioso i Sara Parrón ha treballat en el projecte de recerca de 3r el tema de l'APS, l'aprenentatge servei.

 L'aprenentatge servei és una proposta educativa que combina processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte en el qual els participants es formen amb una intencionalitat de col.laborar en alguna acció social amb l'entorn de l'institut, des d'accions per al medi ambient, fins a la col.laboració amb entitats socials del barri.

Durant aquest curs 2013-14, els alumnes de 3r d'ESO fan una matèria optativa de 2 hores/set per treballar continguts relacionats amb l'Agenda21 escolar.

1. Introducció i reflexió

El període de reflexió inicial va ser molt important per després decidir quins continguts s'aprendrien i com aplicariem aquests continguts al servei de la comunitat.

Aquests són uns quants temes que ens varem proposar aprofundir al llarg del curs:

1. 1 Quins són els nostres orígens?A l'institut hi ha representats més quasi 30 nacionalitats diferents!

De quins països venim? Com són aquests països? Quins costums tenen?
 1. 2  Es pot mesurar la felicitat? De què depèn?
1. 3  Què contribueix a la felicitat?

       a) L'Index de desenvolupament humà (IDH)
       b)  La sanitat 
       c) L'alimentació
       d) L'impacte ambiental de la societat. La petjada ecològica i la disponibilitat d'energia.

Els mateixos alumnes van crear un portafolis digital on anaven penjant les activitats que anaven fent setmanalment. 





El material que ha servit d'inspiració ha estat la revista National Geographic en forma d'un monogràfic sobre la felicitat, on en proposa un índex a partir de vàries preguntes que els alumnes de l'agenda21 ha aplicat als alumnes de l'institut i posteriorment a l'activitat de l'escola Tibidabo.



Altres informacions poden extreure's de la pàgina web següent:








2. Objectius

 Finalment el projecte ha consistit en el següents objectius

  2.1 Aprenentatges:


Treball de camp
1.- Estadístiques sobre el país de neixement dels alumnes de l'Institut Sant Andreu
2.- Aplicació de qüestionaris sobre l'índex de la felicitat a alumnes de l'institut.
3.- Entrevistes a botiguers i recollir informació  d'on venen els aliments a les botigues del barri per conèixer una part de la petjada ecològica i la distància que han viatjat els aliments fins a ser consumits.

Treball de continguts sobre la felicitat i la relació amb:
1. L'index de desenvolupament humà
2. La sanitat
3. L'alimentació
4. La petjada ecològica


 2.2 Serveis:

6.-Subministrar verdures fresques de l'hort de l'institut al Banc d'aliments del Caritas Diocesana del C/Selva, al proper barri de Porta.
7.-Els coneixements que s'han treballat sobre la felicitat serveixen per organitzar vàries activitats didàctiques amb els alumnes de 4t de primària de CEIP Tibidabo, per fer-los reflexionar de forma participativa sobre què significa, de què depen i com és la situació en altres llocs del món.

3. Desenvolupament de l'activitat


A continuació reproduim el contingut de la presentació als alumnes del CEIP Tibidabo









Al començar el curs ens vàrem interessar per quantes nacions estaven representades en el nostre institut a través dels alumnes. Va ser sorprendent poder fer una estadística de les nacionalitats i origens dels nostres companys. Quasi 30 nacionalitats!!







Ens vèrem interessar per saber quant diferents podien ser els orígens i quant diferents les formes de vida, la cultura i els costums...










..i la situació econòmica, i la pobresa, i els recursos, i la sanitat, i l'educació, i l'esperança de vida, i.... la petjada ecològica i tantes coses que influeixen en la vida de les persones!!!







Què era la felicitat al capdevall??

Es pot mesurar?


Qui és més feliç?



A què s'associa la felicitat?



Sóm feliços?












Quins països són més feliços?



Per què?







A continuació les preguntes per elaborar un "índex de la felicitat"
que cadascú de vosaltres valorareu del 0 al 10





EM SENTO MOLT SATISFET AMB LA MEVA VIDA



0   1   2   3   4   5   6   7    9   10













TINC L'ENERGIA NECESSÀRIA PER ACOMPLIR LES MEVES TASQUES QUOTIDIANES


0   1   2   3   4   5   6   7    9   10








CREC QUE LA MEVA VIDA ÉS ÚTIL I VALUOSA


0   1   2   3   4   5   6   7    9   10












EM SENTO SATISFET DE LA MEVA FORMA DE SER



0   1   2   3   4   5   6   7    9   10













LA VIDA ESTÀ PLENA D'APRENENTATGES I REPTES QUE EM FAN CRÈIXER PERSONALMENT



0   1   2   3   4   5   6   7    9   10








EM SENTO MOLT UNIT A LES PERSONES QUE M'ENVOLTEN



0   1   2   3   4   5   6   7    9   10


   
 



EM SENTO CAPAÇ DE RESOLDRE ELS PROBLEMES DEL DIA A DIA



 0   1   2   3   4   5   6   7    9   10










CREC QUE PUC SER JO MATEIX EN LES COSES IMPORTANTS



0   1   2   3   4   5   6   7    9   10

















GAUDEIXO CADA DIA DE MOLTES PETITES COSES



0   1   2   3   4   5   6   7    9   10









TINC ESTONES EN LES QUE EM SENTO MALAMENT


0   1   2   3   4   5   6   7    9   10

[Restar a 10 el nombre que marquis]








CREC QUE VISC EN UNA SOCIETAT QUE PERMET DESENVOLUPAR-ME PLENAMENT



0   1   2   3   4   5   6   7    9   10
















MARQUEU

SI / NO

a cada frase









El 10 païssos més feliços...































R E F L E X I O N E M     S I    U S    P L A  U   !!!




































Com estem?


Quins resultats ha obtingut la classe?


Com vivim? Com viuen altres nens i nenes al món?